Wednesday, November 18, 2009

Projektsynopsis

Syfte
Syftet med vårt projekt, som vi givit arbetsnamnet House of Murder, är att låta användaren vandra genom ett spökhus och lära sig om gamla klassiska mord. Vi tänker oss "kändisar" som Jack the Ripper och kanske lite mer okända men gärna brutala mördare. I huvudsak kommer det handla om gamla historiska mord för att inte trampa någon på tårna. Det ska vara spännande att ta sig igenom House of Murder och man vet aldrig vad som väntar bakom nästa knapptryck. I slutändan ska man ha fördjupad kunskap om de olika mördarna, deras metoder och eventuella psykiska störningar.

Omfattning
House of Murders omfattning är inte helt bestämd ännu. Men vi tänker oss ungefär fyra rum med ett antal mord i varje. Och även övriga klickbara saker som mer är till för spänningens skull än för berättandet.

Målgrupp
Projektet riktar sig till en lite äldre målgrupp, ungefär 15 år och uppåt. Eftersom det handlar om olika massmördare och annat läskigt folk så kan projektet bli en aning för skrämmande för en yngre publik. Projektet riktar sig också till människor med ett intresse för morbida historier och skräck. Eftersom det är rätt inne nu med skräck, zombier och vampyrer så finns det nog ett intresse bland lite äldre ungdomar och unga vuxna för den riktiga varan, de människor som har inspirerat de skräck och mordmysterier som finns i dagens samhälle.

Innehåll
Projektet är uppbyggt som ett peka och klicka spel där man går runt i ett hus och letar efter olika saker. Eftersom det handlar om mord så tänker vi oss ett gammalt förfallet spökhus med flera olika rum. I rummen finns det att antal saker som man ska kunna klicka på, ibland så händer det något läskigt men oftast så får man upp information om en mördare som hör ihop med den sak man klickade på. I varje rum ska det också finnas en person som berättar om de olika mördarna, t.ex. en betjänt i hallen, en liten flicka i badrummet och en sltacaktare i köket.

Monday, November 16, 2009

Icke linjärt berättande.


Vi valde att arbeta med Sagan om ringen. En slags form av flödesschema går att se på bilden. Till skillnad från den linjära berättelsen får användaren här känslan av att styra berättelsen. I och med val kan användaren påverka hur det slutar. Vi har gjort som en form av spel där fel val leder till att man förlorar och rätt val gör att man klarar ut spelet. Det finns olika vägar både till förlust och vinst. I och med de olika valen blir det mer spännande än om man haft en linjär berättelse. Det finns risker med varje val vilket bidrar till spänningen.

Friday, November 13, 2009

Fredagsfunderingar om Flash.

Script, script, script och navigationsstruktur. Nu känns det som att vi börjar närma oss någon slags kärna i Flasharbetet. Eller? Har väl inte helt och hållet fått grepp om det här med script ännu men jag tror det beger sig efter lite nötande. Navigationsgrejen var rolig att göra, jag kände mig sjukt duktig när jag var klar.

Wednesday, November 11, 2009

Analys av en sida




http://www.lasvegassun.com/history/ är en sida som berättar historien om Las Vegas. Som man kan läsa ut från länken är den en undersida till tidningen Las Vegas Sun’s hemsida.

Vem är mottagare?
Mottagaren är Las Vegas Sun’s läsare. Eventuellt även turister som lyckas klicka sig in genom nyfikenhetsgoogling av Las Vegas.

Vad ska förmedlas?
Det är historien om Las Vegas som förmedlas. Både genom filmer, klickbara kartor och tidslinjer.

Vad är målet/syftet?
Sidan fungerar ju både som turistguide och ren information. Det kan även kännas marknadsföringsmässigt i och med att det finns detaljerad information om alla casinon och hotell och dylikt.

Hur är det gjort?
Som jag nämnde tidigare använder sig avsändaren både av filmer, interaktiva kartor och tidslinjer och liknande. I vissa fall är det vanliga artiklar och på andra ställen kan man klicka sig framåt för mer information.







Medium, modalitet och kanal enligt Elsom Cook
Las Vegas Sun History är multimedial utan att vara överdrivet multimedial. Den brister i interaktiviteten då de enda interaktiva momenten är ”Mob ties” och ”Casino Map” och det enda du kan göra är att klicka dig djupare ner i faktadjungeln. I övrigt sker berättandet mest genom videos, bilder och text. Ganska statiskt alltså men sidan är multikanal genom variationen i berättarform och lite multimodal i och med videoklippen som ju innehåller ljud och rörlig bild.

Som slutord kan jag säga att jag tycker att sidan är väldigt rörig. Den ser olika ut överallt och är inte särskilt estetiskt tilltalande.



Monday, November 9, 2009

Reflektion för vecka 46

Jag glömde reflektera i fredags eftersom jag for iväg till Östergötland så jag gör det nu istället. Första veckan med Flash har varit både rolig och trög. Jag har lite tidigare erfarenhet av Flash sedan gymnasiet, men det var ju hundra år sedan så jag har glömt det mesta. Lite oklart vad jag ska göra och inte göra men det kan handla om ren ouppmärksamhet från min sida. Allting blir nog både klarare och lättare när man får grepp om allting.

Thursday, October 22, 2009

Tips på en sida.

Hej kamrater!
Min tips på en nyttig sida är: http://www.designadinblogg.se. Egentligen en sida för att designa sin blogg (vilket i och för sig också kan vara trevligt att pyssla med) men koderna kan också användas till en vanlig hemsida. Surfa loss och njut.

Monday, October 12, 2009

Funderingar inför tentamen.

Snart är det dags för tenta och datornördsbegreppen snurrar runt i huvudet som tekoppskarusellen på Gröna Lund. Vad är viktigt egentligen? Vad ska jag kunna? Och vad vill jag ha med mig hem efter att kursen är slut? Att kunna koda känns viktigt, kanske inte att lära sig alla dessa xhtml-taggar utantill, men att kunna tillämpa dem. Fast det är ju svårt att tenta, att låtsaskoda på papper känns inte som någon hit.

En grundläggande fråga som känns viktig är att förstå skillnaden mellan html, xhtml och CSS. Framför allt mellan de två förstnämnda som i och med de snarlika namnen är lätta att blanda ihop. Var det något som tog tid att banka in i min då blonderade skalle så var det att xhtml och html inte är samma sak.

Andra saker som känns vettiga att ta med sig efter denna spännande delkurs är grunden i datornörderiet. Att allt från början består av ettor och nollor, att det är vi som är smartare än datorn och inte tvärtom. Att den första datorn var stor som ett hus och inte hade större kapacitet än en sketen miniräknare. Inget upphetsande direkt, men ändå ganska vettig fakta att kunna briljera med om man läst en kurs som denna.

Sist men inte minst så är det nog en god i det att åtminstone ha en övergripande koll på dessa hexidecimala nuffror som styr vilken färg det blir på hemsidan. Självklart kan man inte lära sig allesammans som ett rinnande vatten, då kan man ju lika gärna gå i ide på en gång, men man kan lära sig att se på ett ungefär vilka värden som är vilken färg.

Förutom det här hoppas jag att jag får med mig ett gäng nödvändiga kodningskunskaper i mitt bagage och att jag inte glömt bort allt efter en vecka. Stor cred till Fröken Fröjd för långt, seriöst inlägg. Tack och god natt.